Mooiste treinreizen van Duitsland: 7x genieten

Duitsland is een gevarieerd land met een uitgebreid spoorwegennet. Veel lijnen zijn aangelegd door kilometerslang natuurschoon en berggebieden die tot honderden meters hoog reiken. Dankzij de vaak langzame treinen geniet je van bijzondere uitzichten met prachtige fotomomenten. We hebben een aantal van de mooiste Duitse treinreizen voor je verzameld.

Zwarte Woud: Schwarzwaldbahn

Tussen Offenburg bij het Zwarte Woud en Singen am Hohentwiel bij de Duits-Zwitserse grens ligt de Schwarzwaldbahn. Op dit 150 kilometer lange spoortracé door het bosrijke en bergachtige Zwarte Woud bevinden zich tientallen tunnels, waaronder de 792 meter lange Eisenbergtunnel, de Großer Tribergertunnel van 835 meter, de 912 meter lange Gremmelsbachtunnel en de 1697 meter lange Sommerautunnel. Na deze tunnel wordt bij Sommerau het hoogste punt van 830 meter bereikt. De Schwarzwaldbahn is volgens ons de mooiste treinreis van Duitsland.

De Linke Rheinstrecke, van Keulen naar Mainz

In het westen van Duitsland kan je de treinroute van de Linke Rheinstrecke volgen, die van Keulen naar het zuidelijkere Mainz loopt. De reis over 180 kilometer neemt ruim anderhalf uur in beslag en voert door de Rijnvallei en door tunnels als de Banktunnel van 367 meter en de Kammerecktunnel van 289 meter. Het uitzicht bestaat uit landbouwgronden, heuvels, rotsen, kastelen en natuurlijk de Rijn.  

Foto: Rob Dammers, CC BY 2.0

Höllentalbahn: Freiburg – Titisee – Donaueschingen

De Höllentalbahn behoort volgens ons ook thuis in het rijtje mooiste treinreizen van Duitsland. Deze 76 kilometer lange spoorlijn loopt van  van Freiburg im Breisgau naar Donaueschingen, de bronstad van de Donau. Op deze route door het bergachtige Zwarte Woud liggen een groot aantal tunnels, bruggen en viaducten, zoals de 535 meter lange Döggingertunnel en de 36 meter hoge Ravennabrug. Het hoogste punt van 893 meter wordt vlak voor de Titisee bereikt.

Brockenbahn

Met de Brockenbahn reis je dwars door het centraal in Noord-Duitsland gelegen Harzgebergte. De 19 kilometer lange spoorlijn loopt van het op 543 meter gelegen Drei Annen Hohne naar de top van de Brockenberg op 1125 meter. Het tracé voert door een fotogeniek landschap van bossen, bergen, valleien en rivieren. Bijzonder aan deze mooie treinreis door Duitsland is dat deze per stoomtrein gaat.

Foto: Margrit /CC-BY-NC ND 2.0

Langs de Elbe: Elbtalbahn

De Elbetalbahn is een 66 kilometer lange spoorbaan door het Elbedal van Dresden naar het Tsjechische Děčín. Op deze grensroute liggen veel tunnels en bruggen, zoals de Marienbrug en het Königsteinviaduct van beide ongeveer 470 meter lang en de 279 meter lange Schäferwandtunnel. Onderweg geniet je van het door erosie bijzonder gevormde Elbezandsteengebergte. Je komt over de Elbetalbahn als je met de trein naar Praag wilt. Op de foto is de EuroCity op weg naar de Tsjechische hoofdstad te zien, op het station van Dresden. Na vertrek uit Dresden volgt dus de Elbtalbahn. 

Konstanz – Offenburg

Deze 130 kilometer lange route brengt je in drieënhalf uur van Konstanz aan de Bodensee naar het noordelijker gelegen Offenburg. Langs het traject liggen dichte bossen, heuvels, bergen, rivieren, watervallen en pittoreske dorpen als Triberg im Schwarzwald. Het spoor volgt een deel van de Schwarzwaldbahn en gaat door talloze tunnels, waaronder de 835 meter lange Großer Tribergertunnel.

Ook mooi, Titisee – Seebrugg

Bij de Titisee begint het bosrijke tracé van de Dreiseenbahn, dat na het stuwmeer Windgfällweiher te zijn gepasseerd eindigt in het dorp Seebrugg aan de zuidelijker gelegen Schluchsee. Behalve dit op 930 meter hoogstgelegen Duitse stuwmeer doet de trein ook Feldberg-Bärental aan op 967 meter, het hoogste normaalspoorstation van Duitsland. De Fischbachbrug over de Schluchsee is de grootste brug op het 19 kilometer lange traject.